Hosszas tervezési fázis után az idei szabályzatnak eleget téve véglegesítettük az autó vázának terveit! A szabályzat szigorú kritériumokat támaszt az autó minden egyes pontjára, kifejezetten a jármú gerincét alkotó vázra.
Több nekifutásunk volt az évek alatt mire ide eljutottunk, hiszen a tervezés elején részlegenként alkottuk meg az autó elemeit. Noha a csoportok rendszeresen kommunikáltak egymással, így sem tudtuk kikerülni az esetleges hibákat. Mikor a futómű és váz „házasítását” végeztük több olyan problémába ütköztünk, aminek megoldását csak drasztikus lépésekkel tudtuk kiküszöbölni. Újrakezdtük a tervezést jóformán az elejétől.
Október elején a 2022-es szabályzat megjelenése után a csapat nagy energiát fektetett arra, hogy a vázunk mielőbb gyártható legyen. Ennek fő oka a rövid határidő, hiszen az autónak májusban már a tesztpályán kell lennie ahhoz, hogy jövőre az FS East-en el tudjunk indulni. Továbbá egy nagy lehetőséget kaptunk a Lézer Trió Kft-től, ami nem más, mint a váz összes csőelemének lézervágása!
A váz alkatrészeit tételesen lementve továbbítottuk a cég felé ahol a kollégák elkészítették a megmunkáló programot. Mindazon felől, hogy a gyártást segítették a csapat részére, egy gyárlátogatásra is meginvitáltak minket és bemutatták a komplett megmunkálási folyamatot. Ennek a meghívásnak október 8.-án pénteken tettünk eleget, ahol a csapat egy része nagy érdeklődéssel követte az eseményeket.
Miután a csapat megérkezett Gyöngyősre, a cég telephelyére, elsőnek a programozást és a lézervágás/élhajlítás folyamatát mutatták be nekünk. Érdekes volt látni, hogy megfelelő szakavatott kézzel milyen hamar össze lehet állítani a megmunkálást, és milyen sokoldalú lehetőségeket kínálnak a cég által alkalmazott technológiák, berendezések és gépek. Kíváncsiságunktól vezérelve lementünk az üzemi területre, ahol a gépeket megnéztük, hogy ismereteinket kibővítsük. Szerencsére sok különböző gépet megfigyelhettünk munka közben, melyek mindegyike nagyon érdekes volt. Az üzembejárás után átmentünk ahhoz a géphez, amely a mi szelvényeinket munkálta meg. A gép egy TRUMPF TruLaser Tube 7000 lézersugaras csőmegmunkáló berendezés, mely jelenleg a piacon kapható gépek közül az egyik legkimagaslóbb, tudtuk meg a gépet üzemeltetőktől.
A gyártás megkezdése a munkadarabok sorrendbe állításával (különböző falvastagság, keresztmetszet miatt) kezdődött. Ezt követően felhelyezték a gép palettájára egy targonca segítségével a szelvényeket. Innentől kezdve mondhatni teljesen automatikus folyamat következett. Az előre megírt programokat betöltve, a folyamat elindítása után a munkadarabokat egy manipulátor helyezte a gép tokmányába, majd a parancssor alapján mozgatta azt. A munkadarabok szó szerint csak potyogtak ki a gépből, amely precíz, pontos munkát végzett. A teljes folyamat 45 percet vett igénybe, ami tartalmazta a szelvények felhelyezését a darabok gyártását, majd a végén az ellenőrzést és csomagolását.
Mondanom se kell, hogy a csapat hazafelé útjának fő témáját, a megmunkálási folyamatok és az aznapi érdekes látnivalók alkották. Külön köszönetet szeretnénk mondani a Lézer Trió Kft-nek, hogy segítettek minket a munkadarabok elkészítésében, és azért, hogy későbbiekben is kereshetjük őket bizalommal. Reméljük, hamarosan mi is meginvitálhatjuk őket az autó bemutatására.